Geef een knaller van een kraamfeest / babyborrel

In: Feest

Geef een knaller van een kraamfeest/ babyborrel – al je kraamvisite in één dag 


Heb je veel familie en een grote vriendenkring? Dan is het organiseren van een babyborrel of kraamfeest na de geboorte van je baby misschien wel iets voor jullie! Zo voorkom je dat je maandenlang elk vrij uurtje kraamvisite hebt en kun je meer tijd met je gezinnetje samen doorbrengen. Klinkt ideaal toch? In deze blog vind je tips hoe je eenvoudig echt een knaller van een kraamfeest organiseert! 


BEDENK WELKE LOCATIE BIJ JULLIE KRAAMFEEST PAST 

Je kunt er voor kiezen om iedereen op één dag uit te nodigen (dan heb je waarschijnlijk wel een locatie nodig buiten jullie huis), of je kiest er bijvoorbeeld voor om 2 of 3 intiemere feestjes te organiseren. Het voordeel hiervan is dat je gasten kunnen kiezen welke datum het beste schikt. Het nadeel is dat je er niet in een keer ‘vanaf bent’. Zorg ervoor dat de locatie qua grootte past bij de hoeveelheid mensen die je uitnodigt. Een grote zaal waar maar 15 mensen in staan voelt niet knus en op elkaars lip staan omdat de ruimte te klein is, is ook geen aanrader.

Reserveer je locatie ruim van tevoren. Je weet natuurlijk niet wanneer je kleintje zich aandient, maar het is gebruikelijk je babyborrel te organiseren tussen de 4 en 7 weken na de geboorte. Te vroeg is niet handig omdat je zelf dan meestal nog niet fit bent en als je het te laat viert, heb je de kans dat mensen hiervoor als langs willen komen omdat ze nieuwsgierig zijn.


YOU'RE INVITED!

Het is het handigst om een los kaartje of briefje mee te sturen met het geboortekaartje. Zo voorkom je dat echt iedereen die je een kaartje stuurt ook echt naar je kraamfeest komt. Sommige mensen krijgen nu eenmaal wel een kaart omdat je ze niet wil overslaan, maar zullen niet echt op kraamvisite komen. Denk bijvoorbeeld aan niet directe collega’s, een oudtante die je niet vaak ziet of je verloskundige. Vraag of mensen per mail willen laten weten of ze kunnen komen. Zo weet je of je voor 25 of bijvoorbeeld voor 50 gasten catering moet verzorgen.

MAAK EEN STATEMENT MET JE FEESTTHEMA

Het is aan te raden een thema te kiezen voor je feest, zoals bijvoorbeeld babyroze of babyblauw. Je maakt namelijk met weinig moeite een heel mooi aangekleed feest. Met wat ballonnen en slingers kom je al een heel eind. Wil je flink uitpakken dan is het leuk om een ‘sweet table’ te maken waar je gasten zelf wat lekkers kunnen pakken (scheelt rondlopen en uitdelen). Kies je lekkernijen en aankleding in dezelfde kleur als je thema en je sweet table wordt een echte statement.


Cupcakes

Maak bijvoorbeeld zelf cupcakes die je ook weer versiert in de kleuren van je thema. Of personaliseer het plateau waarop je de cupcakes presenteert. 

Cupcakes op gepersonaliseerd plateau voor kraamfeest

Glazen met naam

Met een setje gepersonaliseerde naamstickers maak je hele gave glazen voor je kraamfeest. Kies de naamstickers in de kleur van je thema en ze staan prachtig op je gekleurde sweet table.

Gepersonaliseerde glazen babyborrel

Bekijk hier hoe je deze gave, gepersonaliseerde glazen maakt.

Zeg het met bloemen

Bewaar lege blikjes (van bijvoorbeeld knakworstjes) of lege glazen potjes. Met een leuke naamsticker erop en een lintje erom heb je heel eenvoudig een superleuk bloemenvaasje of plantenpotje. Ook kun je de potjes gebruiken voor nootjes en zoute sticks.

Gastenboek

Omdat je misschien niet iedereen even lang kunt spreken op je kraamborrel, is het een leuk idee om een boek neer te leggen waar je gasten iets in kunnen schrijven voor je kleine spruit. Erg leuk om later terug te lezen allemaal, voor jullie én voor jullie kleine.

Geen budget voor een luxe gastenboek? Koop een mooie notitieboekje die je voorziet van een mooie naamsticker en voilà!

Wenspot

Een andere optie is een wenspot met wensbriefjes. Je gasten kunnen allemaal een mooie boodschap voor jullie baby schrijven en in de wenspot stoppen. Deze pot kun je na afloop eerst allemaal lezen uiteraard en daarna een mooie plek geven in de babykamer. Als je kind oud genoeg is, is het een onwijs leuk aandenken aan zijn of haar babyborrel.

Bedankje

Hoe leuk is het om al je gasten een klein aandenken mee te geven aan jullie kraamborrel? Zo gaan ze met een extra blij gevoel weer naar huis. Helemaal makkelijk: het bedankje voor de kraamborrelgasten kun je ook gelijk gebruiken voor een broertje of zusje dat mag trakteren!

 

VERGEET DE KIDS NIET 

Heel belangrijk: zorg ervoor dat er vermaak is voor alle kinderen die langskomen op jullie kraamfeest. Niets is zo vervelend als gillende kinderen die verveeld rondrennen en ervoor zorgen dat volwassenen geen gesprek kunnen voeren. Maak bijvoorbeeld een leuke speelhoek voor de kids waar ze kunnen bouwen, kleuren of spelletjes kunnen doen! Speeltentjes doen het ook altijd goed.

 

FOTO'S MAKEN HET EEN BLIJVENDE HERINNERING

Vergeet geen foto’s te (laten) maken van de kraamborrel. Net als op een bruiloft ben je vast veel te druk om alles heel bewust mee te maken. Hoe leuk is het dan dat je na je kraamborrel de foto’s nog hebt! En ook erg leuk voor je baby als aandenken, want die krijgt er op de dag zelf natuurlijk helemaal nog niet veel van mee!

Geef een reactie!